Romaniszyn
Romaniszyn

Terminarz Szkoleń

Oddział Piła
Oddział Szczecin
Oddział Gdynia

Opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym

Informacje ogólne o szkoleniu:

Kurs jest skierowany do osób, które chcą rozpocząć pracę w żłobku lub klubie dziecięcym, albo już pracują, ale zgodnie z nową ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2011 r. Nr 45 poz. 235, z dnia 3 marca 2011 r.) muszą uzupełnić swoje kwalifikacje, bowiem nowa ustawa określa zmiany w wymogach dotyczących kwalifikacji opiekunów w żłobkach i klubach dziecięcych.

Program szkolenia:

1. Psychopedagogiczne podstawy rozwoju jednostki:

  • Wstęp do psychologii rozwojowej (wyjaśnienia terminologiczne, powiązania z innymi naukami, zadania, czynniki warunkujące rozwój, okresy rozwoju człowieka)
  • Okres prenatalny (rozwój dziecka w fazie embrionalnej i płodowej, teratogeny)

2. Rozwój dziecka  w okresie wczesnego dzieciństwa:

  • Stadium noworodka,
  • Okres niemowlęcy,
  • Okres poniemowlęcy

3. Jedna nóżka, druga nóżka, czyli tańce-wygibańce:

  • pojęcie, twórcy, techniki, ćwiczenia, przeznaczenie, funkcje, korzyści,
  • tańce dla malucha,

4. Muzykoterapia:

  • pojęcie, rodzaje, cel, wpływ na procesy fizjologiczne, funkcje, korzyści,
  • zajęcia umuzykalniające dla malucha

5. Teatrzyki dla malucha:

  • klasyfikacja, teatr i jego wpływ na emocje dziecka, spostrzeganie, doznania słuchowe, myślenie, zabawa dzieci w teatr, zabawy parateatralne, funkcje teatru, rekwizyty,
  • tworzenie krótkich form teatralnych dla małego widza

6. Edukacja plastyczna:

  • podstawowe pojęcia, chwyt dziecka, techniki plastyczne, techniczne z wykorzystaniem różnych struktur,
  • etapy rozwoju rysunku dziecka,
  • analiza rysunków dziecka,
  • nauka kolorów dla dzieci,
  • sensoplastyka

7. Bajkoterapia, czyli jaką literaturę wybrać dla dzieci:

  • pojęcie, rodzaje, funkcje,
  • rozwój kompetencji komunikacyjnej dziecka,
  • analiza i dobór literatury,
  • rekwizyty wspomagające przekaz treści,
  • bajka – uwarunkowania, schemat,
  • poezja dla dzieci,
  • kącik czytelniczy w żłobku,

8. Czas wolny dzieci:

a) pojęcie, czynniki, rola, środki wspomagające, placówki i miejsca, rodzaje aktywności dzieci,

b) Odpoczynek dzieci i dorosłych:

  • pojęcie, rodzaje, odpoczynek pozorny,
  • ćwiczenia oddechowe jako forma odpoczynku,
  • masażyki dziecięce jako forma integracji i odpoczynku,
  • trening autogenny

c) Relaksacja:

  • rodzaje, zastosowanie, zasady, zastosowanie,
  • relaksacja jako forma wyciszenia na leżakowaniu

9. Podstawy pedagogiki opiekuńczej i wychowawczej:

  • opieka a wychowanie,
  • postawy opiekuńcze,
  • rola rodziny,
  • specyfika żłobka – rozporządzenie, plan dnia,
  • korzyści wynikające z uczęszczania dziecka do żłobka,
  • zaniedbanie dziecka przez rodzica i opiekuna,

10. Opiekun w żłobku:

  • wymagania stawiane opiekunowi/wychowawcy,
  • negatywne i pozytywne postawy wychowawcze,
  • środowisko społeczne a rozwój dziecka,

11. Pedagogika zabawy:

  • pojęcie, podział zabaw, funkcje, analiza zabaw dzieci, propozycje zabaw,
  • zabawy fundamentalne w praktyce,
  • zabawy z chustą animacyjną KLANZY,
  • elementy Metody Ruchu Rozwijającego W. Scherborne,
  • elementy Metody Dobrego Startu,
  • zabawy integracyjne w praktyce,
  • zabawy w schemacie ciała,
  • dobór zabawek dla dzieci

12. Podstawy psychologii:

  • dziecięce emocje – jak powstają, rodzaje, czynniki, jak poradzić sobie z nimi, funkcje, wybuch histerii, płaczu, gniewu,
  • inteligencja emocjonalna u dzieci,
  • pomoce dydaktyczne – rozpoznawanie emocji,
  • zabawy związane z inteligencją emocjonalną,
  • karać czy nagradzać, czyli o systemie motywacyjnym dziecka słów kilka,
  • stres, czyli BHP codzienności – jak żyć i nie zwariować

 

13. Zajęcia ruchowe dla dzieci:

  • cele i zadania,
  • wpływ na funkcjonowanie organizmu,
  • przeciwdziałanie wczesnej otyłości,
  • rodzaje i przykłady zabaw ruchowych,
  • metody wykorzystywane podczas zajęć ruchowych,
  • zaburzenia rozwoju ruchowego u dzieci,

14. Kompetencje wychowawcze opiekuna, czyli jak nie dać sobie wejść na głowę:

  • stawianie dzieciom granic i zasad w praktyce,
  • aktywne słuchanie dzieci,
  • wyrażanie uczuć przez dzieci a ich rozumienie u rodziców,
  • niekorzystne metody wychowawcze stosowane przez dorosłych,
  • błędy popełniane przez rodziców i opiekunów,
  • mądra pochwała,
  • przypadkowy klaps czy przemoc fizyczna,

15. Emisja głosu- jak nie stracić głosu,

16. Opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem  prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym się.

Czas trwania szkolenia:

280 godzin, w tym 80 godzin praktyk