Terminarz Szkoleń
Opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym
Informacje ogólne o szkoleniu:
Kurs jest skierowany do osób, które chcą rozpocząć pracę w żłobku lub klubie dziecięcym, albo już pracują, ale zgodnie z nową ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2011 r. Nr 45 poz. 235, z dnia 3 marca 2011 r.) muszą uzupełnić swoje kwalifikacje, bowiem nowa ustawa określa zmiany w wymogach dotyczących kwalifikacji opiekunów w żłobkach i klubach dziecięcych.
Program szkolenia:
1. Psychopedagogiczne podstawy rozwoju jednostki:
- Wstęp do psychologii rozwojowej (wyjaśnienia terminologiczne, powiązania z innymi naukami, zadania, czynniki warunkujące rozwój, okresy rozwoju człowieka)
- Okres prenatalny (rozwój dziecka w fazie embrionalnej i płodowej, teratogeny)
2. Rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa:
- Stadium noworodka,
- Okres niemowlęcy,
- Okres poniemowlęcy
3. Jedna nóżka, druga nóżka, czyli tańce-wygibańce:
- pojęcie, twórcy, techniki, ćwiczenia, przeznaczenie, funkcje, korzyści,
- tańce dla malucha,
4. Muzykoterapia:
- pojęcie, rodzaje, cel, wpływ na procesy fizjologiczne, funkcje, korzyści,
- zajęcia umuzykalniające dla malucha
5. Teatrzyki dla malucha:
- klasyfikacja, teatr i jego wpływ na emocje dziecka, spostrzeganie, doznania słuchowe, myślenie, zabawa dzieci w teatr, zabawy parateatralne, funkcje teatru, rekwizyty,
- tworzenie krótkich form teatralnych dla małego widza
6. Edukacja plastyczna:
- podstawowe pojęcia, chwyt dziecka, techniki plastyczne, techniczne z wykorzystaniem różnych struktur,
- etapy rozwoju rysunku dziecka,
- analiza rysunków dziecka,
- nauka kolorów dla dzieci,
- sensoplastyka
7. Bajkoterapia, czyli jaką literaturę wybrać dla dzieci:
- pojęcie, rodzaje, funkcje,
- rozwój kompetencji komunikacyjnej dziecka,
- analiza i dobór literatury,
- rekwizyty wspomagające przekaz treści,
- bajka – uwarunkowania, schemat,
- poezja dla dzieci,
- kącik czytelniczy w żłobku,
8. Czas wolny dzieci:
a) pojęcie, czynniki, rola, środki wspomagające, placówki i miejsca, rodzaje aktywności dzieci,
b) Odpoczynek dzieci i dorosłych:
- pojęcie, rodzaje, odpoczynek pozorny,
- ćwiczenia oddechowe jako forma odpoczynku,
- masażyki dziecięce jako forma integracji i odpoczynku,
- trening autogenny
c) Relaksacja:
- rodzaje, zastosowanie, zasady, zastosowanie,
- relaksacja jako forma wyciszenia na leżakowaniu
9. Podstawy pedagogiki opiekuńczej i wychowawczej:
- opieka a wychowanie,
- postawy opiekuńcze,
- rola rodziny,
- specyfika żłobka – rozporządzenie, plan dnia,
- korzyści wynikające z uczęszczania dziecka do żłobka,
- zaniedbanie dziecka przez rodzica i opiekuna,
10. Opiekun w żłobku:
- wymagania stawiane opiekunowi/wychowawcy,
- negatywne i pozytywne postawy wychowawcze,
- środowisko społeczne a rozwój dziecka,
11. Pedagogika zabawy:
- pojęcie, podział zabaw, funkcje, analiza zabaw dzieci, propozycje zabaw,
- zabawy fundamentalne w praktyce,
- zabawy z chustą animacyjną KLANZY,
- elementy Metody Ruchu Rozwijającego W. Scherborne,
- elementy Metody Dobrego Startu,
- zabawy integracyjne w praktyce,
- zabawy w schemacie ciała,
- dobór zabawek dla dzieci
12. Podstawy psychologii:
- dziecięce emocje – jak powstają, rodzaje, czynniki, jak poradzić sobie z nimi, funkcje, wybuch histerii, płaczu, gniewu,
- inteligencja emocjonalna u dzieci,
- pomoce dydaktyczne – rozpoznawanie emocji,
- zabawy związane z inteligencją emocjonalną,
- karać czy nagradzać, czyli o systemie motywacyjnym dziecka słów kilka,
- stres, czyli BHP codzienności – jak żyć i nie zwariować
13. Zajęcia ruchowe dla dzieci:
- cele i zadania,
- wpływ na funkcjonowanie organizmu,
- przeciwdziałanie wczesnej otyłości,
- rodzaje i przykłady zabaw ruchowych,
- metody wykorzystywane podczas zajęć ruchowych,
- zaburzenia rozwoju ruchowego u dzieci,
14. Kompetencje wychowawcze opiekuna, czyli jak nie dać sobie wejść na głowę:
- stawianie dzieciom granic i zasad w praktyce,
- aktywne słuchanie dzieci,
- wyrażanie uczuć przez dzieci a ich rozumienie u rodziców,
- niekorzystne metody wychowawcze stosowane przez dorosłych,
- błędy popełniane przez rodziców i opiekunów,
- mądra pochwała,
- przypadkowy klaps czy przemoc fizyczna,
15. Emisja głosu- jak nie stracić głosu,
16. Opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym się.
Czas trwania szkolenia:
280 godzin, w tym 80 godzin praktyk
Nadchodzące terminy:
Szkolenie | Data rozpoczęcia | Data zakończenia | Kategoria | Oddział | Wyślij zapytanie |
---|
Aktualnie nie ma zaplanowanych szkoleń
Trwa nabór:
Szkolenie | Kategoria | Oddział | Wyślij zapytanie | Zadzwoń |
---|
Obecnie nie prowadzimy naborów na żadne szkolenie