Romaniszyn
Romaniszyn

Terminarz Szkoleń

Oddział Piła
Oddział Szczecin
Oddział Kalisz
Oddział Gdynia

Kurs archiwistów II stopnia

Informacje ogólne o szkoleniu:

Celem szkolenia jest uzyskanie pełnych umiejętności zawodowych do pracy na stanowisku archiwisty zakładowego lub referenta kancelaryjnego, program realizowany jest głównie w oparciu o zajęcia praktyczne przeprowadzone w archiwach państwowych i wybranych archiwach zakładowych.

Szkolenie zakończone będzie egzaminem i wydaniem zaświadczeń.

Program szkolenia:

  1. Organizacja pracy kancelaryjnej
    • informacja jako podstawowy produkt kancelarii i formy jej dokumentowania
    • organizacja pracy kancelaryjnej- charakterystyka systemów kancelaryjnych
    • podstawy prawne funkcjonowania kancelarii- instrukcja kancelaryjna i wykaz akt
    • zasady obiegu pism w jednostkach organizacyjnych- kształtowanie narastającego zasobu archiwalnego
    • specyfika i zakres kompetencji twórców dokumentacji
      • administracja rządowa
      • administracja  samorządowa
      • urzędy stanu cywilnego
      • sądy i prokuratura
      • banki
      • biura projektowe
      • szkoły
      • przedsiębiorstwa
      • partie polityczne, fundacje, stowarzyszenia
    • miejsce archiwum zakładowego w strukturze organizacyjnej jednostki
    • przekazywanie dokumentacji do archiwum zakładowego
    • dokumentacja tajna, poufna, ochrona danych osobowych
  2. Zasady ogólne klasyfikacji akt – podział akt na materiały archiwalne i dokumentację niearchiwalną
    • ogólne zasady klasyfikacji dokumentacji
    • przepisy archiwalne oraz resortowe określające okresy przechowywania akt
    • podział akt na materiały archiwalne i dokumentację niearchiwalną
    • rodzaje akt zakwalifikowanych do materiałów archiwalnych
  3. Wewnętrzne porządkowanie materiałów archiwalnych
    • dokumentacja współczesna, jej rodzaje i podział
    • dokumentacja aktowa i zasady jej opracowania
    • dokumentacja techniczna i zasady jej opracowania
    • dokumentacja geodezyjno-kartograficzna i zasady jej opracowania
    • dokumentacja fotograficzna i zasady jej opracowania
    • dokumentacja filmowa i zasady jej opracowania
    • dokumentacja elektroniczna
  4. Porządkowanie akt w archiwum zakładowym
    • podstawowe terminy i etapy prac porządkowych w archiwum zakładowym
    • rozpoznawanie przynależności zespołowej akt znajdujących się w archiwum zakładowym
    • etapy porządkowania dokumentacji
    • wydzielanie materiałów  kategorii B
    • segregacja i systematyzacja akt zaliczanych do kategorii B
    • segregacja i systematyzacja akt kategorii A
    • znakowanie akt – nadawanie sygnatury archiwalnej
  5. Archiwum zakładowe – składnica akt
    • cele, zadania i personel archiwum zakładowego
    • lokal i wyposażenie archiwum zakładowego
    • zasady przekazywania dokumentacji z komórek organizacyjnych do archiwum zakładowego
    • gromadzenie dokumentacji i jej układ w archiwum zakładowym
  6. Dokumentacja archiwum zakładowego- inwentaryzacja dokumentacji
    • spisy zdawczo-odbiorcze dokumentacji
    • wykazy spisów zdawczo-odbiorczych
    • karty udostępniania dokumentacji
    • protokóły o braku, uszkodzeniu lub zniszczeniu dokumentacji
    • dokumentacja związana z brakowaniem dokumentacji
    • protokóły brakowania
    • zezwolenia archiwum państwowego na brakowanie
    • spisy teczek  założonych zgodnie z wykazem akt w komórkach organizacyjnych
    • inwentarz kartkowy
    • inne pomoce inwentaryzacyjne
  7. Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej
    • przepisy dotyczące brakowania dokumentacji
    • metody brakowania dokumentacji
    • brakowanie w zasobie uporządkowanym
    • brakowanie w zasobie nieuporządkowanym
    • zastępcze funkcje dokumentacji niearchiwalnej
    • komisje kwalifikujące dokumentację do brakowania
    • sporządzanie spisów i wniosków o brakowanie dokumentacji niearchiwalnej
    • tryb uzyskiwania zezwoleń na brakowanie dokumentacji
    • ekspertyzy archiwalne
    • likwidacja dokumentacji
  8. Profilaktyka oraz konserwacja dokumentacji
    • wpływ temperatury i wilgoci na dokumentację- pomiar temperatury i wilgotności
    • zabezpieczenie materiałów przed mechanicznym zniszczeniem
    • konserwacja akt
    • zalanie i zmoczenie dokumentacji
  9. Przekazywanie dokumentacji do archiwum państwowego
    • przepisy prawne dotyczące przekazywania dokumentacji
    • sporządzanie spisów dokumentacji przekazywanej do archiwum państwowego
    • organizacja przekazywania
    • stan fizyczny przekazywanej dokumentacji
    • dodatkowa ewidencja przekazywanej dokumentacji
    • opracowanie notatki wstępnej
  10. Informatyka w archiwum zakładowym
    • ewidencja dokumentacji
    • wyszukiwanie dokumentacji
    • udostępnianie dokumentacji
    • wydzielanie dokumentacji
  11. Prawna ochrona materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej
    • cel ochrony prawnej
    • omówienie podstawowych aktów prawnych dotyczących ochrony dokumentacji
    • przepisy odnoszące się do udostępniania dokumentacji przechowywanej w archiwum zakładowym
    • przepisy dotyczące wypożyczania dokumentacji poza lokal archiwum zakładowego
  12. Egzamin

Czas trwania szkolenia:

40 godzin (w tym 16 godz. teoria, 16 godzin zajęć praktycznych oraz konsultacji indywidualnych, 8 godzin warsztatów)