Terminarz Szkoleń
Kodeks Postępowania Administracyjnego (KPA)
Informacje ogólne o szkoleniu:
Kodeks Postępowania Administracyjnego (KPA)
Cel edukacyjny szkolenia:
- Przekazanie niezbędnej wiedzy z zakresu postępowania w oparciu o Kodeks Postępowania Administracyjnego.
- Omówienie zmian jakie weszły w życie wraz z nowelizacją KPA.
- Usystematyzowanie posiadanej wcześniej wiedzy.
Grupa docelowa:
- Pracownicy organów administracji publicznej prowadzący postępowania w oparciu o Kodeks Postępowania Administracyjnego.
- Wszystkie osoby zainteresowane nabyciem wiedzy dotyczącej przepisów KPA.
Efekty kształcenia:
- Uczestnik stosuje zasady postępowania administracyjnego jako normy prawne.
- Uczestnik opracowuje i redaguje pouczenia w postępowaniu administracyjnym językiem zrozumiałym dla strony postępowania administracyjnego.
- Uczestnik definiuje procedury administracyjne co pozwala na skuteczne podejmowanie decyzji jak również usprawnia pracę urzędnika i całego zespołu.
- Uczestnik charakteryzuje zasady doręczeń w postępowaniu administracyjnym.
- Uczestnik posiadł umiejętność samokształcenia się, rozumie znaczenie komunikacji interpersonalnej oraz potrafił prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z wprowadzeniem nowych przepisów.
Program szkolenia:
- Zagadnienia ogólne.
- Pojęcie sprawy administracyjnej.
- Pojęcie interesu w kpa (prawnego, społecznego itp.), rodzaje interesów mogących wystąpić w różnych postępowaniach i ich rozumienie przez orzecznictwo sądów administracyjnych.
- Uznanie administracyjne i przypadki jego zastosowania.
- Strona postępowania administracyjnego po nowelizacji z 2018 r.
- Przedstawiciel i pełnomocnik strony.
- Język urzędowy:
- Podstawy prawne stosowania poprawnego języka urzędowego.
- Język urzędowy a prawidłowość decyzji administracyjnych.
- Błędy w korespondencji urzędowej.
- Struktura i niezbędne elementy pisma urzędowego.
- Zasady typografii w papierowej i internetowej korespondencji urzędowej.
- Wszczęcie postępowania.
- Czynności związane z wszczęciem postępowania.
- Wszczęcie z urzędu i na wniosek strony.
- Kontrola formalna wniosku.
- Przekazanie wniosku zgodnie z właściwością organu. Obowiązek informacyjny z RODO.
- Terminy.
- Moment wszczęcia postępowania i bieg terminów do załatwienia sprawy.
- Obliczanie terminów.
- Terminy procesowe i materialnoprawne.
- Nowe zasady przedłużania terminu załatwienia sprawy.
- Ponaglenie i jego konsekwencje dla urzędu i urzędnika. Skarga na bezczynność.
- Nowe zasady przywracania terminu – nowe obowiązki organów administracji publicznej.
- Doręczenia.
- Doręczenia w postępowaniu administracyjnym – charakter czynności i ich znaczenie dla postępowania administracyjnego.
- Sposoby doręczeń i konsekwencje naruszeń procedury doręczenia.
- Nowa ustawa o doręczeniach elektronicznych.
- Wyjaśnianie sprawy.
- Postępowanie wyjaśniające.
- Dokumenty urzędowe i sporządzanie uwierzytelnionych kopii dokumentów.
- Zaświadczenia i oświadczenia.
- Metryka sprawy, protokoły i adnotacje. Zasada pisemności postępowania.
- Udostępnianie akt sprawy.
- Wskazanie niespełnionych przesłanek do wydania decyzji zgodnej z żądaniem strony.
- Mediacja w postępowaniu administracyjnym.
- Zawieszenie postępowania po nowelizacji i umorzenie postępowania – problemy praktyczne.
- Rozstrzygnięcia.
- Decyzje administracyjne.
- Formułowanie uzasadnień decyzji. Pouczenia.
- Wady decyzji – istotne i nieistotne. Sposoby usuwania nieprawidłowości w decyzjach.
- Postępowanie odwoławcze.
- Czynności organu I i II instancji.
- Rozstrzygnięcia organu I i II instancji w postępowaniu odwoławczym i ich charakter.
- Nowe zasady uchylania decyzji i przekazywania sprawy do ponownego rozpatrzenia.
- Wytyczne organu odwoławczego w zakresie wykładni prawa.
- Decyzje formalne i merytoryczne.
Wykładowca:
Krzysztof Wróblewski – magister prawa i administracji, ukończył studia podyplomowe z zakresu pedagogiki. Posiada ponad 20-letnie doświadczenie jako wykładowca. Specjalizuje się w szkoleniach w zakresie: prawa cywilnego, karnego, administracyjnego, gospodarczego, rodzinnego, i opiekuńczego, szkoleń archiwistycznych oraz poradnictwa prawnego i obywatelskiego. Od 2023 wpisany na listę mediatorów w postępowaniach ze skarg na brak dostępności.
Czas trwania szkolenia:
16 godzin dydaktycznych
Nadchodzące terminy:
Szkolenie | Data rozpoczęcia | Data zakończenia | Kategoria | Oddział | Wyślij zapytanie |
---|
Aktualnie nie ma zaplanowanych szkoleń
Trwa nabór:
Szkolenie | Kategoria | Oddział | Wyślij zapytanie | Zadzwoń |
---|
Obecnie nie prowadzimy naborów na żadne szkolenie