Romaniszyn
Romaniszyn

Terminarz Szkoleń

Oddział Piła

Kodeks Postępowania Administracyjnego (KPA) – zdalne

Informacje ogólne o szkoleniu:

Kodeks Postępowania Administracyjnego (KPA)

Cel edukacyjny szkolenia:

  • Przekazanie niezbędnej wiedzy z zakresu postępowania w oparciu o Kodeks Postępowania Administracyjnego.
  • Omówienie zmian jakie weszły w życie wraz z nowelizacją KPA.
  • Usystematyzowanie posiadanej wcześniej wiedzy.

Grupa docelowa:

  • Pracownicy organów administracji publicznej prowadzący postępowania w oparciu o Kodeks Postępowania Administracyjnego.
  • Wszystkie osoby zainteresowane nabyciem wiedzy dotyczącej przepisów KPA.

Efekty kształcenia:

  • Uczestnik stosuje zasady postępowania administracyjnego jako normy prawne.
  • Uczestnik opracowuje i redaguje pouczenia w postępowaniu administracyjnym językiem zrozumiałym dla strony postępowania administracyjnego.
  • Uczestnik definiuje procedury administracyjne co pozwala na skuteczne podejmowanie decyzji jak również usprawnia pracę urzędnika i całego zespołu.
  • Uczestnik charakteryzuje zasady doręczeń w postępowaniu administracyjnym.
  • Uczestnik posiadł umiejętność samokształcenia się, rozumie znaczenie komunikacji interpersonalnej oraz potrafił prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z wprowadzeniem nowych przepisów.

 

 

 

Program szkolenia:

  1. Zagadnienia ogólne.
  • Pojęcie sprawy administracyjnej.
  • Pojęcie interesu w kpa (prawnego, społecznego itp.), rodzaje interesów mogących wystąpić w różnych postępowaniach i ich rozumienie przez orzecznictwo sądów administracyjnych.
  • Uznanie administracyjne i przypadki jego zastosowania.
  • Strona postępowania administracyjnego po nowelizacji z 2018 r.
  • Przedstawiciel i pełnomocnik strony.
  1. Język urzędowy:
  • Podstawy prawne stosowania poprawnego języka urzędowego.
  • Język urzędowy a prawidłowość decyzji administracyjnych.
  • Błędy w korespondencji urzędowej.
  • Struktura i niezbędne elementy pisma urzędowego.
  • Zasady typografii w papierowej i internetowej korespondencji urzędowej.
  1. Wszczęcie postępowania.
  • Czynności związane z wszczęciem postępowania.
  • Wszczęcie z urzędu i na wniosek strony.
  • Kontrola formalna wniosku.
  • Przekazanie wniosku zgodnie z właściwością organu. Obowiązek informacyjny z RODO.
  1. Terminy.
  • Moment wszczęcia postępowania i bieg terminów do załatwienia sprawy.
  • Obliczanie terminów.
  • Terminy procesowe i materialnoprawne.
  • Nowe zasady przedłużania terminu załatwienia sprawy.
  • Ponaglenie i jego konsekwencje dla urzędu i urzędnika. Skarga na bezczynność.
  • Nowe zasady przywracania terminu – nowe obowiązki organów administracji publicznej.
  1. Doręczenia.
  • Doręczenia w postępowaniu administracyjnym – charakter czynności i ich znaczenie dla postępowania administracyjnego.
  • Sposoby doręczeń i konsekwencje naruszeń procedury doręczenia.
  • Nowa ustawa o doręczeniach elektronicznych.
  1. Wyjaśnianie sprawy.
  • Postępowanie wyjaśniające.
  • Dokumenty urzędowe i sporządzanie uwierzytelnionych kopii dokumentów.
  • Zaświadczenia i oświadczenia.
  • Metryka sprawy, protokoły i adnotacje. Zasada pisemności postępowania.
  • Udostępnianie akt sprawy.
  • Wskazanie niespełnionych przesłanek do wydania decyzji zgodnej z żądaniem strony.
  • Mediacja w postępowaniu administracyjnym.
  • Zawieszenie postępowania po nowelizacji i umorzenie postępowania – problemy praktyczne.
  1. Rozstrzygnięcia.
  • Decyzje administracyjne.
  • Formułowanie uzasadnień decyzji. Pouczenia.
  • Wady decyzji – istotne i nieistotne. Sposoby usuwania nieprawidłowości w decyzjach.
  1. Postępowanie odwoławcze.
  • Czynności organu I i II instancji.
  • Rozstrzygnięcia organu I i II instancji w postępowaniu odwoławczym i ich charakter.
  • Nowe zasady uchylania decyzji i przekazywania sprawy do ponownego rozpatrzenia.
  • Wytyczne organu odwoławczego w zakresie wykładni prawa.
  • Decyzje formalne i merytoryczne.

 

Wykładowca:

Krzysztof Wróblewski – magister prawa i administracji, ukończył studia podyplomowe z zakresu pedagogiki. Posiada ponad 20-letnie doświadczenie jako wykładowca. Specjalizuje się w szkoleniach w zakresie: prawa cywilnego, karnego, administracyjnego, gospodarczego, rodzinnego, i opiekuńczego, szkoleń archiwistycznych oraz poradnictwa prawnego i obywatelskiego. Od 2023 wpisany na listę mediatorów w postępowaniach ze skarg na brak dostępności.

Czas trwania szkolenia:

16 godzin dydaktycznych

Nadchodzące terminy:

Szkolenie Data rozpoczęcia Data zakończenia Kategoria Oddział Wyślij zapytanie

Aktualnie nie ma zaplanowanych szkoleń

Trwa nabór:

Szkolenie Kategoria Oddział Wyślij zapytanie Zadzwoń

Obecnie nie prowadzimy naborów na żadne szkolenie